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Late-Breaking Abstract Session - Presentation and Discussion of LBA5

Single agent PD-1 blockade as curative-intent treatment in mismatch repair deficient locally advanced rectal cancer.

Presenter: Andrea Cercek,

 

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LBA's presented at the press briefings

LBA7502:

Primary results from the double‐blind, placebo‐controlled, phase III SHINE study of ibrutinib in combination with bendamustine‐ rituximab (BR) and R maintenance as a first‐line treatment for older patients with mantle cell lymphoma (MCL).

 

LBA4011:

Nimotuzumab combined with gemcitabine versus gemcitabine in K‐ RAS wild‐type locally advanced or metastatic pancreatic cancer: A prospective, randomized‐controlled, double‐blinded, multicenter, and phase III clinical trial.

 

LBA100:

Adjuvant chemotherapy guided by circulating tumor DNA analysis in stage II colon cancer: The randomized DYNAMIC Trial.

Abstract LBA7502:

Primary results from the double-blind, placebo-controlled, phase III SHINE study of ibrutinib in combination with bendamustine-rituximab (BR) and R maintenance as a first-line treatment for older patients with mantle cell lymphoma (MCL).

 

June 6:

Abstract LBA2002:

Primary analysis of a phase II trial of dabrafenib + trametinib (dab+ tram) in BRAF VG0O-mutant pediatric low-grade glioma (pLGG).

 

OTHER LBA's

 

Ein ctDNA-gesteuerter Ansatz für Dickdarmkrebs im Stadium II verringerte den Einsatz von adjuvanter Chemotherapie ohne Beeinträchtigung des rezidivfreien Überlebens

 

Abstract LBA100:

DYNAMIC - eine multizentrische, randomisierte, kontrollierte Phase-II-Studie wurde zur Beurteilung entwickelt, ob ein ctDNA-geführter Ansatz den Einsatz von adjuvanter CT reduzieren könnte, ohne das Rezidivrisiko zu beeinträchtigen.

Presenter: Jeanne Tie

 

Geeignete Patienten hatten resezierten Dickdarmkrebs im Stadium II und qualifizierten sich für eine adjuvante CT:

  • Randomisierte Einteilung 2:1 zur ctDNA-geführten Behandlung n=302 oder Standardbehandlung n=153.
  • Verwendung des Tumor-informierten personalisiertne ctDNA-Assay Safe-SeqS,
  • Bei ctDNA-geführtem Management führte ein ctDNA-positives Ergebnis 4 oder 7 Wochen nach der Operation zu einer Oxaliplatin-basierten oder Fluoropyrimidin-CT;
  • ctDNA-negative Patienten wurden nicht behandelt.

Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug 37 Monate.

  • Im ctDNA-geführten Arm war die ctDNA-Analyse bei allen bis auf drei Patienten erfolgreich;
  • nur zwei Patienten ohne ctDNA-geführtes Management.
  • In der Intention-to-treat-Population hatten weniger Patienten im ctDNA-geführten Arm eine adjuvante CT versus dem Standardmanagement (15,3 % vs. 27,9 %, Odds Ratio 2,14; P = 0,002),
  • wobei der größte Unterschied bei Patienten mit T4 oder schlecht differenzierte Tumoren beobachtet wurde (Odds Ratios 6,22 bzw. 6,31).
  • Von denjenigen, die eine Behandlung erhielten, wurde Oxaliplatin-basiertes Dublett häufiger verabreicht als Fluoropyrimidin allein für ctDNA-geführte Patienten versus zu Standardbehandlungspatienten (62,2 % vs. 9,8 %; p < 0,001).
  • Das ctDNA-geführte Management war dem Standardmanagement für 2-Jahres-RFS nicht unterlegen (93,5 % vs. 92,4 %, Unterschied 1,1 %, 95 % Konfidenzintervall, -4,1 % bis 6,2 %).

Nach adjuvanter CT lag die 3-Jahres-RFS für ctDNA-positive Patienten bei 86,4 %.

Ohne adjuvante CT lag die 3-Jahres-RFS für ctDNA-negative Patienten bei 92,5 %, mit einer 3-Jahres-RFS von 96,7 % in der Untergruppe mit klinischem niedrigem Risiko.

Die Autoren schliessen, dass ein ctDNA-gesteuerter Ansatz für Dickdarmkrebs im Stadium II den Einsatz von adjuvanter Chemotherapie ohne Beeinträchtigung des rezidivfreien Überlebens verringerte. Die niedrige Rezidivrate bei ctDNA-positiven Patienten mit CT weist auf einen Überlebensvorteil der adjuvanten Therapie hin. Die Autoren halten es für unwahrscheinlich, dass ctDNA-negative Patienten von einer Chemotherapie profitieren (ACTRN12615000381583).

10.1200/JCO.2022.40.17_suppl.LBA100

NEJM: ORIGINAL ARTICLE

Circulating Tumor DNA Analysis Guiding Adjuvant Therapy in Stage II Colon Cancer

J. Tie and Others

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Plenary Session

Abstract: LBA1 Panitumumab (PAN) plus mFOLFOX6 versus bevacizumab (BEV) plus mFOLFOX6 as first-line treatment in patients with RASwild-type (WT) metastatic colorectal cancer (mCRC): Results from the phase 3 PARADIGM trial.

Presenter: Takayuki Yoshino, PhD | National Cancer Center Hospital East

WEBCAST
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Prof. Dr. Volkmar Müller, Renate Haidinger, Brustkrebs Deutschland e.v., Prof. Dr. Christian Jackisch

Kommentare zu DESTINY-Breast04: WEBCAST

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Abstract: LBA2 Phase III assessment of topotecan and cyclophosphamide and high-dose ifosfamide in rEECur: An international randomized controlled trial of chemotherapy for the treatment of recurrent and primary refractory Ewing sarcoma (RR-ES).

Presenter: Martin McCabe, PhD | University of Manchester

WEBCAST
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Abstract: LBA3 Trastuzumab deruxtecan (T-DXd) versus treatment of physician’s choice (TPC) in patients (pts) with HER2-low unresectable and/or metastatic breast cancer (mBC): Results of DESTINY-Breast04, a randomized, phase 3 study.

 

Presenter: Shanu Modi, MD | Memorial Sloan Kettering Cancer Center

WEBCAST
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Presenter: Shanu Modi, MD | Memorial Sloan Kettering Cancer Center

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Abstract: LBA4 Lenalidomide, bortezomib, and dexamethasone (RVd) ± autologous stem cell transplantation (ASCT) and R maintenance to progression for newly diagnosed multiple myeloma (NDMM): The phase 3 DETERMINATION trial.

Presenter: Paul G. Richardson

WEBCAST
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Zeitpunkt So., 5. Juni 2022 | 20:00 – 23:00 MESZ

Highlights of the Day Sessions

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Highlights of the Day Session I

Chronic Lymphocytic Leukemia; Lung Cancer – Non-Small Cell Metastatic; Genitourinary Cancer - Kidney and Bladder; Head and Neck Cancer

Highlights of the Day Session II:

Gastrointestinal Cancers - Gastroesophageal, Pancreatic, and Hepatobiliary; Genitourinary Cancer - Prostate, Testicular, Penile; Hematologic Malignancies - Plasma Cell Dyscrasia; Lung Cancer - Non-small Cell Local-regional/Small Cell/Other; Melanoma/Skin Cancers Track

Highlights of the Day Session III

Gynecologic Cancers; Care Delivery and Regulatory Policy; Gastrointestinal Cancer - Colorectal and Anal; Central Nervous System Tumors; Sarcoma Track

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